Expedicia do Normandie 2009 - 65. vyrocie vylodenia! 6.cast
Smer Market Garden:
Caen nebolo na mojom zozname napriek vyznamnosti tohto mesta. Je tam toho viac a preto som si ho nechal na druhu navstevu Normandie :). Skor ako opustim toto pobrezie vydavam sa smerom k plazi Sword. Je to najvychodnejsia cast vylodenia. Je tu aj jedna z najvacsich pamiatok na tento den. Jedna sa o viacposchodovy velky nemecky bunker. Neda sa to chapat ako bunker doslova, nakolko tato mohutna zelezobetonova stavba ma 4 poschodia + rozhladnou. Nic podobne som este na vlastne oci nevidel a moznost poprechadzat sa v utrobach a preskumat zivot vtedajsich pomerov v danom bunkry bolo naozaj jedinecne. Z bunkra bol krasny vyhlad na plaz a tak som si to vychutnaval… k dalekohladu a vyhliadkovej vezi som dlho nikoho nepusti, aj ked mam pocit ze na mna frflali ja som sa robil ze nemtudom sakrbleee :)
Na ceste som sa este zastavil na mieste vysadku anglickych jednotiek a to konkretne na moste Pegasus. Tento most bol pre spojencov velmi dolezity a bolo nutne ho dobit bez akehokolvek poskodenia. Tak sa anglicke jednotky na klzakoch nechali dopravit priamo az k nemu a ked hovorim priamo, tak najblizsi klzak ktory pristal pri moste bol nie dalej ako 15 metrov. Tak ako aj v celej normandii aj tu bolo vidiet plno veteranov a pozostatky oslav z predchadzajuceho dna. Dobovy tabor sice uz balili, ale bolo vidiet ze oslavy boli velkolepe, podla poctu ucinkujucich. Za mostom sa taktiez nachadza muzeum a jeden klzak na akych anglicania prileteli.
Posuvam sa dalej a posledne miesto v normandii je Mervillska bateria. Toto miesto bolo taktiez dobite anglickymi vysadkarmi nakolko vychodnu cast mali nastarosti oni. Aj ked sa tu uz dela nenachadzaju, z delovych postov a bunkrov je urobene posobive museum. Zastihol ma prave dazd, no ceremonia na spomienku hrdinov, ktori bojovali o tuto bateriu sa neprerusila. Bolo to velmi posobive. Tato bateria ma vsak potesila uplne inou vecou ako som cakal. Bola tam zaparkvana velmi zachovala Dakota. Pre menej znalych lietadlo Douglas DC 3 oznacovane ako Dakota zhadzovalo vysadkarov v normandii. A toto bolo jedine miesto kde som si ho mohol obzriet aj z vnutra. Este moznost si z neho skocit v uniforme a spokojnost by stupla na 100%, ale to je len otazka casu :)
Je nacase opustit normandiu. Tuto cast Francuzska, spolu s historiou ktora ma zaujima je len velmi tazke opustit. Ale caka ma este vela peknych miest a tak hned rano startujem popri pobrezi cez Le Havre smerom na Calais. Na ceste sa zastavujem v malebnom mestecku Etterat, koli skalnemu masivu nazyvanemu Slon, podla tvaru a aj tu nachadzam stopy cias minulych. Nezdrzujem sa dlho a smerujem dalej. No samozrejme ze na ceste ma vyrusil este Wurzburg radar. Tymto radarom nemci zistovali letecke nalety na europsky continent. Nazov Wurzburg je podla mesta v ktorom bol vyrobeny. Skoda ze aj toto miesto bolo oplotene, no kedze v blizkosti neboli ziadne budovi, trosku som nakukol do zvyskov bunkrov, ktore patrili ku komplexu. Vela tam uz k videnu bohuzial nebolo, no vnutorne komplexy a podzemne bunkre su este stale dobre zachovane a pri troske predstavivosti si vie clovek domysliet ako to tam mohlo vyzerat. No kedze som bol na poli kde sa pasly kravy, a nikde nikoho, asi si mysleli ze im nesiem zradlo a tak zacali otravovat. Poslal som ju kade lahsie ale ona nepocuvala - krava blba...
Po ceste som sa este zastavil v meste Dieppe, kde sa spojenci pokusali o prve vylodenie, no tato operacia neporovnatelne mensia od vylodenia v normandii nemala ziadnu sancu na uspech. No z tejto drtivej porazky sa poucili a vela vylepseni ziskali prave vdaka tomuto neuspechu. Dnes je mesto ako aj plaz na nespoznanie. Vsetko je pekne, uhladene, vyrovnane. Velka plaz stale dominuje mestu a je tam len jeden maly pomnik, ktory pripomina tuto udalost.
Ale uz vazne smerujem do Calais, ale podla vzdialenosti zistujem ze tam nepridem skor ako padne tma a kedze mam po ceste mesto Bologne, kam dorazam tesne pred 9 vecer, ubytovavam sa v nom. Hotely totiz o 9 zatvaraju recepciu a ja by som sa asi len stazka ubytoval…